راهنمای خرید هارد اکسترنال، چه مواردی را باید در نظر بگیریم؟


تهیه کردن یک فایل پشتیبان و به اصطلاح بک آپ همیشه ایده خوبی است. شاید به ایمنی راهکارهای ابری اعتماد نکنید و اگر بخواهید یک کپی فیزیکی از
 فایل های کامپیوتر خود داشته باشید، در آن صورت می توانید اقدام به خرید یک هارد درایو اکسترنال نمایید. روند خرید هارد اکسترنال با توجه به تعداد گزینه های پیش رو در بازار ممکن است کاری سخت باشد، اما در اینجا قصد داریم به شما کنیم.



پاسخ به این سوالات می تواند بسیار به شما کمک کند تا بهترین گزینه هارد اکسترنال را برای خود انتخاب نمایید.هنگامی که می خواهید بهترین گزینه را با توجه به نیازهای خود خریداری کنید، این نکات را در نظر داشته باشید: این هارد اکسترنال را برای چه هدفی می خواهید؟ چه میزان فضا مورد نیاز شما است؟ و در نهایت اینکه هر چند وقت یک بار اقدام به بک آپ گرفتن از فایل های خود می کنید؟ آیا می خواهید یک هارد اکسترنال قابل حمل داشته باشید که بتوانید به صورت رمزی شده و بسیار راحت بتوانید آن را با خود حمل کنید یا اینکه می خواهید آن را یک جا نگاه دارید و در نتیجه یک مدل سنگین تر را انتخاب می کنید تا دستگاهی ارزان تر داشته باشید؟

فضای ذخیره سازی
فضای یک هارد دیسک اکسترنال از 2 گیگابایت تا 4 ترابایت را شامل می شود. در واقع، برخی از شرکت های تولیدکننده دو هارد 4 ترابایتی را در یک شاسی قرار می دهند و یک هارد دیسک 8 ترابایتی را ارائه می نمایند که برای بسیاری از افراد حجم بسیار زیادی برای ذخیره سازی فایل ها است. برای اطلاع بیشتر شما، باید ذکر کنیم که این روزها بسیاری از کامپیوترها دارای هارد دیسک بین 250 تا 750 گیگابایتی هستند. فرقی نمی کند که بخواهید یک هارد دیسک اکسترنال مینی را انتخاب کنید که همچنین به آن فلش درایو نیز می گویند و در جاسوئیچی شما قرار می گیرد و اسناد مهم خود را می توانید در آن ذخیره کنید و یا فضاهای ذخیره سازی بزرگ تر که می توانید تمامی عکس ها، موسیقی ها و ویدئوهای خود را در آن ذخیره نمایید، گزینه های پیش رو در مورد این نوع هاردها بسیار زیاد است. اندازه ای هوشمندانه برای این هاردها انواع 1 یا 2 ترابایتی است. اگر شما تنها ایمیل ها و فایل های متنی را در آن نگاه می دارید، یک هارد کوچک تر نیز می تواند پاسخگوی نیاز شما باشد. هر قدر که حجم فایل های شما بیشتر می شود، باید به دنبال هاردهایی با حجم بیشتر باشید. هاردهای اکسترنال بین 70 تا 3200 دلار قیمت دارند.
سرعت انتقال داده ها
اگر می خواهید هر چند هفته یک بار از کامپیوتر خود بک آپ تهیه کنید، بسیاری از هارد اکسترنال های بازار برای شما مناسب هستند. اگر، می خواهید فایل های بزرگ تر از قبیل ویدئوها را انتقال دهید، شاید بخواهید نمونه ای از هاردها را انتخاب نمایید که سرعت بالاتری دارند. در این مورد، یک هارد اکسترنال از نوع USB 3.0 می تواند بهترین گزینه باشد. اگرچه مدل های USB 2.0 هنوز هم محبوبیت دارند، اما این مدل جدیدتر سرعتی ده برابر مدل های قدیمی دارد. اگرچه، USB 3.0 از نظر سرعت انتقال داده ها سریع ترین مدل است، اما eSATA احتمالا بهترین مدل آینده خواهد بود، اما در حال حاضر قیمت بالایی دارد. FireWire نمونه ای است که از نظر سرعت سوم است، بنابراین، گزینه ایده آل برای شما مدلی از هارد است که دارای USB 3.0 باشد، البته به شرطی که کامپیوتر شما دارای پورت های این مدلی باشد. تمامی مدل های هارد اکسترنال با همه کامپیوترها منطبق نیستند. مدل های بسیار قدیمی به جای USB 3.0 دارای USB 1.1 یا USB 2.0 هستند، بنابراین مدلی را انتخاب کنید که مناسب و مدنظر شما باشد.
هارد اکسترنال های دارای فناوری Thunderbolt نیز وجود دارند که به آرامی در بازار محبوبیت کسب می کنند. این فناوری که طی همکاری مشترک بین اینتل و اپل تهیه شده، به شکل خارق العاده ای سریع است. در واقع، با خروجی 10 مگابیت بر ثانیه سریع ترین سرعت را میان پورت ها در اختیار دارد. البته این مدل هاردها دارای قیمت بسیار بالایی نیز هستند.
احتمال کاربری
اگر می خواهید هارد اکسترنال خود را در خانه نگاه دارید، منطقی تر آن است که گزینه ای با قیمت پایین تر و وزن بیشتر تهیه نمایید. اگر همواره قصد دارید که بین محل کار و منزل آن را با خود جابجا نمایید، یک مدل هارد اکسترنال با اندازه جیبی بسیار خوب است. اگر اغلب اوقات سفر می کنید، یکی دیگر از گزینه های پیش روی شما، قابلیت محافظت از داده ها در آن وجود داشته باشد تا بدین وسیله، اگر احیانا زمانی از دست شما افتاد، فایل های خود را از دست ندهید. یک دستگاه قابل حمل، بایستی دارای دوام بالایی باشد تا از فایل های شما در برابر شوک و آسیب محافظت نماید. از خریدن انواع بی کیفیت خودداری نمایید و به دنبال هاردهایی باشید که مقاوم و از مواد اولیه بادوام همچون پلاستیک باکیفیت و یا آلومینیوم ساخته باشند.
هاردهای اکسترنال دسکتاپی که اگرچه به صورت فنی قابل حمل هم هستند، به گونه ای طراحی شده اند که برای کار کردن نیاز به آداپتور دارند. اگر به دنبال نمونه ای هستید که باریک باشد و به سادگی آن را کامپیوتر خود وصل کنید و دیگر نیازی به منبع برق مجزایی برای آن نباشد، این نوع هارد برای شما مناسب نیست. اگر هر چند وقت یک بار، حجم فایل های زیادی را با حجم سنگین ردو بدل می کنید، به دنبال نمونه ای باشید که دارای فن داخلی است. یک فن داخلی می تواند عمر هارد اکسترنال شما را افزایش دهد.
هارد اکسترنال
ایمنی
هنگام خرید هارد اکسترنال اطمینان حاصل کنید که دارای امکان رمزنگاری مبتنی بر سخت افزار باشد که بسیار قابل اطمینان تر از رمزی سازی مبتنی بر نرم افزار است. این امر مخصوصا برای مواقعی بسیار اهمیت دارد که می خواهید یک هارد قابل حمل داشته باشید، اما به خاطر اطلاعات حساسی که در آن نگاه می دارید، امنیت برایتان بسیار اهمیت دارد. حمل کردن اطلاعات به صورت مداوم خطر مفقود شدن و یا سرقت آنها را بیشتر می کند، بنابراین، به مبحث امنیت و رمزی سازی هارد توجه بیشتری داشته باشید.
راحتی کاربری و قابل اطمینان بودن
اگر کاربری تازه کار هستید و یا حوصله نصب و پیکربندی نرم افزارهای مختلف را ندارید، هاردی را انتخاب کنید که دارای نرم افزار داخلی باشد. این گونه کار شما بسیار ساده تر می شود. با این وجود، باز هم همه چیز در برابر خطر از دست رفتن ایمن نیست، بنابراین، مدلی که دارای ضمانت باشد، ایده خوبی است، به خصوص اگر می خواهید یک هارد را به مدت بیشتر از یک سال نگاه دارید، چرا که لازم است بتوانید چندین بار از آن استفاده نمایید.
هارد اکسترنال
قابلیت انطباق
آیا کامپیوتر شخصی یا PC دارید یا سیستم عامل کامپیوتر Mac است؟ هنگام خرید هارد اکسترنال این نکته را در نظر داشته باشید، چرا که بسیاری از هاردها تنها با یک مدل کامپیوتر PC و یا Mac انطباق دارند و منطبق با هر دو نیستند. اگر یک هارد درایو منطبق با PC می خرید و می خواهید آن را برای Mac استفاده نمایید، یا باید آن را دوباره فرمت کنید یا این که تنها آن را در یک کامپیوتر خاص مورد استفاده قرار دهید.
هارد اکسترنال های مقاوم
به هارددرایوهای اکسترنال مقاوم SSD گفته می شود. این نوع هاردها بسیار گران قیمت تر از هارددرایوهای معمولی هستند و بسیار به ندرت می توان آنها را یافت و حجم زیادی نیز ندارند. بسیاری از هاردهای اکسترنال SSD بین 64 تا 512 گیگابایت حجم دارند. به صورت کلی بهتر است هاردهای SSD را درون کامپیوتر خود استفاده کنید و نه بیرون از آن.

Comments